Tidsforbrug:

15-30min

Deltagerantal:

Dig selv eller det team du arbejder i

Materialer:

Værktøjet printet eller et stykke blankt papir
Tuscher

Kreditering:

IDEO står bag den oprindelige HMW-metode. Denne udgave har Brian Frandsen udviklet

Download:

Vil du høre mere om How Might We… gøre problemet til en mulighed??

Vil du høre mere om How Might We… gøre problemet til en mulighed??

Vi starter ofte med et problem, vi ønsker at løse, når vi arbejder design-drevet. Men et problemfokus er ikke den bedste tilgang, når vi skal finde på ideer til løsninger – at tænke i problemer begrænser som regel din kreativitet mere end at fokusere på mulighederne for at skabe værdi for din målgruppe. Dette værktøj hjælper dig med at definere et godt innovationsspørgsmål, der stimulerer din kreativitet og fremmer processen med at udforske ideer.

Hvis du endnu ikke har undersøgt, hvordan det problem, du arbejder på, påvirker mennesker og andre interessenter, så gå tilbage og gør det. Hvis du har lidt tid, kan du overveje at bruge dette enkle rollespilværktøj til bedre at forstå dem, du designer for. (Link kommer snart)

Forstå værktøjet

‘How Might We-spørgsmålet’ (HMW) værktøjet hjælper dig med at gå fra dit problem til at fokusere på muligheden for at skabe værdi (mens du også løser problemet).

HMW-spørgsmålet er ganske enkelt et spørgsmål, der starter med “Hvordan kan vi….?” Og det hjælper dig med at finde på gode ideer til, hvordan du kan skabe værdi for din brugergruppe.

Det er svært at formulere gode HMW-spørgsmål, da de både skal inspirere din kreativitet og samtidig indsnævre dit fokus og gøre det oprindelige problem eller udfordring mere konkret. Ved at udfylde de tre bokse vil dette værktøj guide dig i at generere gode HMW-spørgsmål ved at facilitere beslutninger om, hvem din slutbruger eller målgruppe for din løsning eller initiativ er, hvilken værdi du tror vil opfylde deres behov, og i hvilken situation eller kontekst du bedst kan levere denne værdi.

Sådan bruger du værktøjet

  • Start med at brainstorme for hver af de tre spørgsmål, hvad et muligt svar kunne være. Diskuter, hvilke der er de bedste, og lav et par forskellige versioner, hvor svaret på de tre spørgsmål matcher særligt godt.
  • Du kan vælge at arbejde videre med flere HMW’er på dette tidspunkt, men du kan også vælge den, du tror vil fungere bedst lige nu.
    Overvej nu hvert af dine svar på de tre spørgsmål, og diskuter for hvert svar, hvad der ville være et mere snævert eller specifikt svar, OG hvad der ville være et mere bredt eller generelt svar. Hvis du f.eks. svarede børn som målgruppe, kunne et mere snævert/specificeret svar være børn i alderen 5-7 år, og et mere bredt generelt svar kunne være mennesker.
  • På dette tidspunkt er valget af, hvor bredt eller snævert dit HMW skal være, en intuitiv beslutning. Du skal mærke, hvilken kombination af de mulige svar, der spænder over snævre og brede muligheder, der inspirerer din kreativitet og inspiration (ja, det er lidt abstrakt, men du vil kunne mærke det). En tommelfingerregel er, at jo flere procesiterationer du har været igennem, og jo tættere på en endelig løsning du er, desto mere specifik og snæver skal dit HMW være.
  • Når du har besluttet dig for de rigtige svar i de tre bokse, kan du skrive det ud som et sammenhængende spørgsmål på en postit eller stykke papir.

Andre værktøjer og metoder:

  • Speed-date dine brugere og lav samtidig personaer

    Når du ikke kan tale direkte med din bruger, så inviter dem i stedet på en fantasi-date.

    Speed-date dine brugere og lav samtidig personaer

  • En ting fra fremtiden – En spekulativ opvarmningsøvelse

    Rejs ud i fremtiden for at udfordre dine antagelser og din indre kritiske stemme, med denne lille sjove fremtidsøvelse.

    En ting fra fremtiden – En spekulativ opvarmningsøvelse

  • 5 Trins Storyboard
    – Historiefortælling som prototype

    Test, test, test.. Du kan aldrig teste dine ideer for tidligt eller for ofte. 5 Trins Storyboardet er en hurtig måde at kommunikere din ide og få feedback.

    5 Trins Storyboard
    – Historiefortælling som prototype

  • Giv din ide form – Præ-konceptet

    Lav præ-koncepter for dine tidlige ideer, så du bedre kan vurdere, hvad der vil virke og hvad der skal arbejdes videre på

    Giv din ide form – Præ-konceptet