Selvom du synes det er god ide, et fantastisk koncept eller et ufejlbarligt løsningsforslag du har på hånden, så kan det godt være at din målgruppe ikke gør det. Det er vigtigt at teste sine ideer både tidligt og ofte, for at sikre, at de rammer rigtigt. Særligt, når vi har med komplekse udfordringer at gøre. Her finder du et supergodt værktøj til hurtigt at lave en prototype på en ide eller løsning, der kan bruges i testsituationer både med brugeren og med andre interessenter.
Prototyping handler om at få informanten i tester med til at forestille sig, hvordan det er at være netop ham/hende i den fremtid, I foreslår. Prototypen skal derfor designes med udgangspunkt i den situation, I tester i, og med fokus på det, I er interesseret i at undersøge. Det er storyboards særdeles velegnet til, da det er en fantastisk god måde at folde sit forslag til en løsning, koncept eller idé ud gennem målgruppens øjne. Dem der skal bruge eller opleve jeres idé og løsning vil altid opleve den over tid. Om det kun er fem minutter, et sekund eller flere dage, er det interessant at se løsningen i netop en kontekst og et tidsforløb.
Sådan Anvendes Værktøjet:
- Tal i gruppen om, hvad I er nysgerrige på at teste. Hvilke hypoteser er det i løsningsforslaget, I gerne vil have be- eller afkræftet? Er det værdien, jeres løsning skaber? Er det prisen? Er det problemet? Konceptet? etc. Hvis I har lavet et præ-koncept, kan I tage udgangspunkt i de nysgerrigheder, I her har nedfældet.
- Med udgangspunkt i det, I gerne vil undersøge, begynder I at fortælle historien om, hvordan løsningen eller konceptet udspiller sig fra målgruppens perspektiv igennem fem trin.
- Start med at udfylde første skridt og sidste skridt i storyboardet. Husk, at tegninger/billeder/visualiseringer giver brugeren et langt hurtigere overblik over fortællingen end tekst. Hvordan møder målgruppen/brugeren første gang jeres ide/løsning? Hvornår slutter mødet med ideen/løsningen?
- Udfyld derefter, hvad der sker indimellem start og slut.
- Hvis prototypen primært skal bruges til at teste konceptet eller idéen internt i jeres organisation eller med en kunde, hvor det er nyttigt at koble brugerens oplevelse med de aktiviteter, der skaber oplevelsen for brugeren/målgruppen, kan I beskrive dem nedenunder storyboardet.
Husk, at prototypen skal hjælpe brugeren/informanten til at leve sig ind i jeres løsning og give feedback udefra den personlige forestilling om, hvordan det opleves – så lav det tydeligt, let aflæseligt og to the point.
Bonusinfo: Det er ikke tilfældigt, at storyboardet her har netop 5 trin. Mennesker er biologisk hardwired til at kunne skelne fem elementer fra hinanden ad gangen. Når vi kommer over fem elementer, begynder vi helt automatisk at gruppere elementerne for bedre at kunne huske og overskue dem. Derfor er det godt i forbindelse med testning af koncepter at holde sig under fem elementer, for så sikrer man sig, at informanterne kan overskue helheden, man spørger ind til. Det er også en god tommelfingerregel i alle mulige andre sammenhænge, som f.eks. i præsentationer, grafiske produkter eller antallet af valgmuligheder på et menukort osv.